Brainfood: Geef je brein een flinke boost

0
46

Luister naar de buzz over levensmiddelen en voedingssupplementen, en je gelooft dat ze alles kunnen doen. Verbeteren van concentratie, aandachtsspanne, tot functie van het brein.

Maar, werken ze ook echt? Het valt niet te ontkennen, dat naarmate we ouder worden, het lichaam ook veroudert. Het goede nieuws is dat je de kans op het behouden van een gezond lichaam kan verbeteren aan de hand van “slimme” voedingsmiddelen.

Cafeïne maakt je alerter

Er bestaat geen wondermiddel om je om je IQ een boost te geven of je slimmer te maken, maar bepaalde stoffen, zoals cafeïne, kunnen je energie geven en helpen beter te concentreren. Cafeïne zit in producten zoals koffie, chocolade, energiedrankjes, en sommige medicijnen. Cafeïne geeft je een wakker en alert gevoel, al zijn de effecten maar van korte duur. En meer is vaak minder: neem je teveel cafeïne tot je dan kan je zenuwachtig en trillerig worden.

Suiker kan je alerter maken

Suiker is de brandstof voor je hersenen. Niet uit potje dat op tafel staat, maar glucose. Glucose wordt aangemaakt door de suikers en koolhydraten die je via je voeding binnenkrijgt. Dit is waarom vruchtensappen een kortdurende boost kunnen geven aan je geheugen en denkvermogen.

Neem je teveel tot je, dan schaad je het geheugen en de rest van je lichaam. Wees zuinig met de inname van toegevoegde suikers, aangezien een te hoge inname in verband staat met hart- en vaatziekten en andere aandoeningen.

Eet een goed ontbijt om je brein van brandstof te voorzien

Geneigd om een ontbijt over te slaan? Studies hebben aangetoond dat het eten van een goed ontbijt het korte-termijn geheugen en aandacht kan verbeteren. Studenten die een ontbijt eten presteren vaak beter dan die het niet doen. Voedingsmiddelen die door onderzoekers worden aangedragen zijn vezelrijke granen, zuivel en fruit. Eet alleen niet teveel: onderzoekers vonden ook dat een ontbijt met veel calorieën je concentratie verminderd.

Vis is een goede brainfood

Een eiwitbron die gekoppeld wordt aan een grote boost voor de hersenen is vis dat rijk is aan omega-3 vetzuren. Deze zijn essentieel voor de gezondheid van de hersenen. Deze gezonde vetten hebben een verbazend goede werking op de hersenen. Een dieet wat rijk is aan omega-3 vetzuren wordt gekoppeld aan het verlagen van dementie, geestelijke achteruitgang en risico op beroertes. Daarbovenop, kunnen deze vetten een cruciale rol spelen bij het verbeteren van het geheugen, vooral als we ouder worden.

Voor de gezondheid van hersenen en hart worden twee porties vis per week geadviseerd.

Voeg een dagelijkse dosis chocolade en noten toe aan je dieet

Noten en zaden zijn een goede bron van vitamine E antioxidant, wat in sommige studies gelinkt wordt aan een tragere cognitieve achteruitgang naarmate je ouder wordt. Pure chocolade heeft ook andere krachtige antioxiderende eigenschappen, en het bevat stimulerende middelen zoals cafeïne, wat je beter helpt concentreren.

Geniet van maximaal een ons chocolade en noten per dag om je brein een boost te geven en toch overtollige calorieën, vet en suiker tot een minimum te beperken.

Eet advocado’s en volkoren

Elk orgaan in het lichaam is afhankelijk van de bloedstroom, vooral het hart en de hersenen. Een dieet rijk aan volkorengranen en groenten zoals avocado’s kan het risico op hart- en vaatziekten en verminderen en slecht cholesterol verlagen. Dit vermindert het risico op dichtslibbende aderen en verbetert de bloedstroom, en biedt een makkelijke en smakelijke manier om de hersencellen te activeren.

Popcorn en volkoren voedingsmiddelen bevatten goede voedingsvezels en vitamine E. Ook al bevatten avocado’s vet, ze bevatten enkelvoudig onverzadigbare vetten welke gezond zijn en bijdragen aan een goede doorbloeding.

Bosbessen zijn super voedzaam

Onderzoek bij dieren toont aan da bosbessen kunnen helpen om de hersenen te beschermen en kunnen de effecten van leeftijdsgebonden aandoeningen zoals Alzheimer of dementie verminderen. Studies tonen ook aan dat een dieet rijk aan bosbessen het leerproces en spierfunctie van oudere ratten verbetert, waardoor ze geestelijk gelijk zijn aan veel jongere ratten.

De voordelen van een gezond dieet

Het klinkt misschien banaal, maar het is waar. Als uw dieet essentiële voedingsstoffen mist, kan dat uw vermogen om te concentreren verslechteren. Teveel of juist te weinig eten kan ook de concentratie beïnvloeden. Een zware maaltijd maakt je moe, terwijl te weinig calorieën kunnen leiden tot afleidende hongergevoelens.

Vitamines, mineralen en supplementen?

Winkelschappen staan vol met supplementen die beweren de gezondheid te stimuleren. Hoewel veel verslagen over het effect op de hersenen door supplementen zoals vitamine B, C, E, en magnesium positief zijn, is een supplement alleen gunstig voor mensen wie specifiek tekort aan een voedingsstof heeft.

Sommige onderzoekers zijn voorzichtig optimistisch over ginseng, ginkgo, en vitamine, mineralen en kruidencombinaties en hun invloed op de hersenen, maar er is nog meer bewijs nodig.

Zorg dat je voorbereid bent voor een belangrijke dag

Wil je je vermogen om te concentreren oppeppen? Begin de dag dan met een glas 100% vruchtensap, volkoren boterham met zalm en een kopje koffie. Naast het eten van een evenwichtige maaltijd, zijn er nog een aantal andere adviezen:

  • Zorg voor een goede nachtrust
  • Drink genoeg water
  • Oefeningen voor een betere concentratie
  • Mediteren om helder te denken en ontspannen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here